Frågor & Svar

Söka bostad

Nej, du måste studera på högskolenivå.

Vi tillämpar principen om först till kvarn, dvs alla som uppfyller villkoren om fast inkomst, har skött sina tidigare hyresinbetalningar, klarar en kreditkontroll och är student på minst halvfart vid universitet eller högskola är välkomna att hyra hos oss.

Så här ser processen för att få en lägenhet ut:

  1. Skicka in en intresseanmälan/lägenhetsansökan
  2. Kreditupplysning genomförs
  3. Hyreskontrakt skrivs/erbjudande om lägenhet
  4. Tillträde

Har du speciella önskemål om tex att bo på ett specifikt våningsplan/hus eller åt gatan eller gården, m.m. Skriv med det i din ansökan under övrigt/önskemål. Vi försöker ta hänsyn till önskemål i den mån vi kan men kan inte garantera det.

Uppsägningstiden är generellt 3 kalendermånader. 

Uppsägningstiden är generellt 3 kalendermånader. Kalendermånad innebär att uppsägningstiden räknas från och med den sista dagen i månaden. Det bästa och enklaste sättet för dig att säga upp din bostad är att maila till oss på lonnen@riksbyggen.se. Vi behöver veta vilken lägenhet du säger upp och från och med när du säger upp den. När vi fått in en skriftlig uppsägning kommer vi att skicka ut ett avtal för uppsägning via Egreement, på samma sätt som när du tecknade ditt avtal hos oss. När du är sagt upp din lägenhet är du spärrad från att boka lägenhet hos oss under uppsägningstiden och tre månader framåt.

Värme, varmvatten, el, tv (SAPPA) och ip-

telefoni och bredband ingår i hyran.

När du får ett erbjudande aviseras detta alltid via mail där ett senast svarsdatum anges. Följ instruktionerna i mailet och skulle du har problem är det viktigt att du kontaktar oss innan senast svarsdatum så du inte riskerar att lägenheten går till någon annan.

Vi använder digital signering av avtalen och du behöver därför ett Bankid och en mailadress för att kunna signera ditt hyresavtal. 
Skulle du välja att inte teckna avtal med oss får du gärna meddela oss så snart du kan så vi kan erbjuda lägenheten till någon annan istället.

Kontrakt / Ekonomi

Uppsägningstiden är alltid tre månader och räknas alltid från den siste i innevarande månad och tre månader framåt.

Uppsägningstiden är generellt 3 kalendermånader. Kalendermånad innebär att uppsägningstiden räknas från och med den sista dagen i månaden. Det bästa och enklaste sättet för dig att säga upp din bostad är att under Mina sidor gå in under avtal och klicka på säga upp avtal. Du kan också skicka in en blankett som du hittar under blanketter. När du är sagt upp din lägenhet är du spärrad från att boka lägenhet hos oss under uppsägningstiden och tre månader framåt.

Värme, varmvatten, el, kabel-tv (SAPPAs basutbud), ip-telefoni och bredband (100/100) ingår i det obligatoriska hyrestillägget på 375 kr/månad. 

Som fastighetsägare med 122 lägenheter har vi ett helt annat förhandlingsläge mot leverantörer av ovanstående. Vi kan därför erbjuda ovanstående mycket förmånligare än om du som enskild hyresgäst skulle teckna ex eget internetabonnemang. Eftersom vi utgår från att alla vill måste ha el, värme och internet kan man nästan säga att allt annat får man på köpet. Kolla gärna själv! 

Hyran betalas i förskott senast den sista varje månad. Vid försenad betalning går ärendet vidare till Intrum Justitia. Om du inte betalat din hyra i tid blir du spärrad från att söka ny bostad.

Om du inte betalar i tid och vi skickat en påminnelse kommer en påminnelseavgift att komma på nästa hyresavi. Om du inte betalar hyran i tid får du ett inkassokrav från vårt Inkassobolag Intrum Justicia. Betalar du inte kravet lämnar inkassobolaget vidare till kronofogden som ansöker om avhysning. 
Skulle du av någon anledning få problem med hyran ser vi gärna att du kontaktar oss så försöker vi lösa det tillsammans och förhoppningsvis utan att behöva blanda in inkassobolag. 

Kom ihåg att du är skyldig att betala din hyra även om du av någon anledning inte ha fått en hyresavi därför kan autogiro vara en bra lösning.

Felanmälan

Alla våra lägenheter förvaltas av Riksbyggen som tar hand om alla typer av felanmälan och frågor.
 
För felanmälan, frågor och jour kontakta Riksbyggen på telefon 0771-860860 (dygnet runt). 
 

Vida akuta ärenden under kvällar och helger kan man ringa jouren. Akuta ärenden är till exempel vattenläcka, totalstopp i avlopp, översvämning.

Det är alltid bra om man i första hand kan prata med sin granne själv. Om du inte vill det eller har gjort det utan förbättring kontaktar du oss så hjälper vi dig.
Om det är akut under sena kvällar och nätter kontaktas trygghets-störningsjouren. Hos oss tar Avarn Security hand om störningar eller andra frågor som har med din trygghet och säkerhet att gör.
Du kontaktar Avarn 24/7 på telefon 010-2225000.
Du kan ringa som anonym, för oss är det viktigt att det görs om du blir störd ofta. Vi behöver få det loggat när personer stört och du som anmält kommer att vara anonym för den som stör. 
Störningen, ex hög ljudvolym, kommer att dokumenteras av vaktbolaget och kostnaden för utryckningen hamnar hos den som stör. 

Det är viktigt att du felanmäler detta på en gång. Se felanmälan för kontaktuppgifter. 

Temperaturen skall ligga runt +18°C på kvällen/natten och runt +20°C på dagen. Temperaturen kan självklart avvika något men ofta handlar det om att vi har olika uppfattning om vad som är varmt och kallt. Börja med att mäta temperaturen innan du felanmäler. Kontrollera även så att inga möbler, gardiner eller annat täcker termostat och element.

Om problemet kvarstår, gör en felanmälan genom att kontakta Riksbyggen (se felanmälan för kontaktuppgifter) så kommer en tekniker ut och tittar på det.

vad som är varmt och kallt. Börja med att mäta temperaturen innan du felanmäler.

Gör en felanmälan genom att kontakta Riksbyggen (se felanmälan för kontaktuppgifter) så kommer en tekniker ut och tittar på det. 

Vet du att dina kastruller och stekpannor fungerar för induktion? Våra hällar är nämligen induktionshällar. Om de inte är kompatibla med en induktionshäll reagerar spisen oftast med att man sätter på den och sedan stängs den av. Du kan kontrollera dina kastruller och stekpannor genom att använda en magnet. Om magneten fastnar mot dem så är de kompatibla med induktion, om inte är de inte kompatibla. Om du testat och de är kompatibla så ska du göra en felanmälan om att spisen inte fungerar.

Eftersom lägenheterna är små blir det ibland undertryck när fläkten används och effekten kan då bli att den suger dåligt. 
Testa med att öppna fönstret lite när du använder fläkten och se om det blir någon skillnad? Om inte får du göra en felanmälan. 

Det finns en temperaturspärr både på kranen i köket och i kranen i badrummet som man måste trycka in för att få full tillgång till varmvatten (röd knapp). 

Funktionen med temperaturspärr syftar till att undvika att du skall skada dig och för att spara energi. 

In-/ utflytt

Du får tillträde till lägenheten första vardagen i månaden tidigast kl. 12.

Ja, det får du men de märken som uppstår behöver du spackla igen och måla innan du flyttar ut. Om du inte gör det kommer riskerar du att bli debiterad arbetskostnad för att vår personal utför jobbet. Det skall göras fackmannamässigt och har du frågor på vad det innebär eller vilken färgkod vi använder, etc är det bara att kontakta oss.

Vart skall jag undvika att borra/spika upp tavlor/hyllor?

Däremot får du absolut inte borra/spika/skruva eller förstöra tätskikt i badrummet. Du skall även undvika att borra eller spika upp något direkt ovanför eluttag/nätverksuttag/antennuttag eller på vägen där elskåpet sitter. 

Är du osäker får du gärna kontakta oss.  

När du flyttar in får du hämta ut två lägenhetsnycklar och två passerbrickor, postboxnyckel och en låscylinder till bokningstavlan för tvättstugan. För att få hämta ut dessa skall en hyra har betalats in i förskott (se avsnitt om hyra nedan).

Nycklar och passerbrickor hämtas ut på A-Låssmeden AB på Lägatan 9 i Karlstad.

Vid frågor om nycklar kontakta A-låssmeden på 054-210135.

Kontakta oss så tar vi ut en låssmed. Du kommer att bli debiterad 2 000 kr för ett cylinderbyte. Debiteringen gäller även om du inte har alla nycklar, som du kvitterat ut när du flyttat in, när du flyttar ut.

Du kommer att bli debiterad 2 000 kr för ett cylinderbyte om inte alla nycklar du kvitterat ut återfås vid utflytt. Taggar debiteras 350 kr.

Du kommer att få instruktioner på mail med vad du gör med din nyckel. All nyckelhantering sköts av Alåssmeden och har du inte fått instruktioner från Riksbyggen om hur nyckelåterlämningen går till är det viktigt att du kontaktar oss. 

Glöm inte att du skall lämna tillbaka lika många nycklar/passerbrickor som du har kvitterat ut, postboxnyckel och även låscylindern till bokningstavlan för tvättstugan.

Kontakta oss så fort som möjligt innan du flyttat in dina saker.

Det är alltid bra att dokumentera det som är smutsigt/fel, tag gärna kort.

När du har sagt upp din lägenhet får du en bekräftelse från oss på per mail med information om vad du skall tänka på innan du lämnar oss och hur du bokar en avflyttningsbesiktning. Du kommer även att få bekräfta din uppsägning via Egreement på samma sätt som när du signerade ditt hyresavtal.

Vi vill att du bokar en avflyttningsbesiktning ca 2 veckor innan du flyttar. Vi vill gärna besikta din lägenhet ca 2 vecka innan utflytt, så att du har möjlighet att rätta till eventuella fel och brister. Det är bra om du kan vara med vid besiktningen men inte ett krav. 

Du själv visar lägenheten för de personer som fått erbjudande på din lägenhet. Under uppsägningstiden kommer du att bli kontaktad av bostadssökande som vill se din lägenhet. Ni kommer tillsammans överens om tid för visning, men eftersom den sökande har relativt kort tid på sig att tacka ja till lägenheten kan det vara bra att vara tillgänglig när bokningstiden för lägenheten går ut.

Vid avflyttningsbesiktningen går besiktningsmannen igenom skicket på lägenheten tillsammans med dig. Du kan bli ersättningsskyldig om du lämnar skador efter dig eller om lägenheten är dåligt städad. 

Nyckel och eventuell tag återlämnas senast dagen efter utflyttning kl 10. Om utflyttningsdagen infaller på en helgdag är det nästkommande vardag kl 10 som gäller. Du kommer att få information i mail om var du ska lämna nyckeln.

Vi ser till att ditt namn står på brevlådan.

På din ytterdörr sitter en liten bricka med numret. Lägenhetsnummret står även i ditt hyreskontrakt.

När du flyttar skall du göra en flyttanmälan på Skatteverkets hemsida så du får rätt folkbokföringsadress. Du kan även eftersända din post så inget tappas bort i flytten. Du kan enkelt göra din adressändring/eftersända din post på nätet genom att gå in på länkarna nedan. 

Flyttanmälan Skatteverket (anmäl ny folkbokföringsadress)

Adressändring (få med dig din post)

 

 

 

Till alla lägenheter ingår ett låsbart lägenhetsförråd. Alla förråd finns på våning 4 på Sommargatan 118 (även förrådet för dig som bor på Sommargatan 116).

Ditt förråd är märkt med ditt lägenhetsnummer. Glöm inte att ordna ett eget hänglås till ditt förråd. 

Nej, Lönnen Studentbostäder är ett husdjursfritt boende. Av respekt för andra hyresgäster och andra med allergier tillåter vi inte husdjur i lägenheterna. 

Nej, röker gör vi utomhus en bit från entrén med respekt för andra. Fimpar plockar vi upp efter oss. 

Nycklar

Kontakta oss så tar vi ut en låssmed. Du kommer att bli debiterad 2 000 kr för ett cylinderbyte. Debiteringen gäller även om du inte har alla nycklar, som du kvitterat ut när du flyttat in, när du flyttar ut.

Du kommer att bli debiterad 2 000 kr för ett cylinderbyte om inte alla nycklar du kvitterat ut återfås vid utflytt (gäller lägenhetsnyckel). Taggar debiteras 350 kr. Borttappad postboxnyckel eller nyckel till bokningstavlan debiteras enligt Alåssmedens pris för att ta fram en ny nyckel (kräver ej cylinderbyte).

Du kommer att få instruktioner på mail med vad du gör med din nyckel och hur återlämnandet skall gå till. Skulle det vara så att du inte har fått instruktioner av oss får du gärna höra av dig till oss så fort som möjligt. 

När du flyttar in får du hämta ut två lägenhetsnycklar och två passerbrickor. För att få hämta ut dessa skall en hyra har betalats in i förskott.

Nycklar och passerbrickor hämtas ut på A-Låssmeden AB på Lägatan 9 i Karlstad.

Nycklarna går till din lägenhet och passerbrickorna till alla gemensamma utrymmen – husets tvättstuga, vindsförråd och husets ytterdörr. Du får dessutom nyckel till ditt postfack och en nyckel/cylinder till tvättstugebokningen.

Glöm inte att betala in den första hyran i god tid innan du flyttar in. Hyran skall vara oss tillhanda för att du skall kunna hämta ut dina nycklar

Bredband

Ja, bredband ingår i det obligatoriska hyrestillägget. Alla har tillgång till 100/100 uppkoppling via lägenhetens nätverksuttag. Vill du surfa trådlöst köper du en egen router. Läs mer om hur du kopplar upp dig nedan. 


Varje lägenhet har ett nätverksuttag där det bara skall vara att koppla in sig och köra. Vill du surfa trådlöst måste du köpa en egen router.

Om du har frågor eller behöver hjälp med att komma igång kontaktar du Bredbandshjälp i Sverige AB. De har öppet måndag till fredag kl 9-18 och nås på 054-444 0010 eller info@bredbandshjalp.se. Kostnadsfri ”Kom igång hjälp” ingår och behöver du köpa en router eller liknande hjälper de till även med det. 

Kolla först med Karlstad Stadsnät så det inte är ett fel som ligger hos dem.

Kontakta sedan leverantören All Tele. Kontaktuppgifter och öppettider hittar du här.
Vill du beställa fler tjänster eller läsa mer om dina nuvarande, ladda ner All Tele info broschyr här.

Sista steget är att göra en felanmälan hos oss.

Ja, kabel-tv ingår, SAPPAs bas utbud.